ورق گالوانیزه کرکره ای

بدون دیدگاه
ورق گالوانیزه کرکره ای و کاربرد های آن

ورق گالوانیزه کرکره ای یکی از محصولات بخش ورق گالوانیزه است که در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارد ما در این مقاله به بررسی ورق گالوانیزه کرکره ‌ای می‌پردازیم.

روکش ورق گالوانیزه کرکره‌ ای به دلیل طراحی راه‌راه آن نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارای جذابیت است که این جذابیت به همراه استحکام بالا، سازگاری و حمل و نصب آسان آن را به یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. ورق گالوانیزه کرکره‌ای یک روکش فلزی برای استفاده در سقف، دیوار و حصار است که به‌توسط آن معماری معاصر و سنتی تکمیل می‌شود.

ازآنجایی‌که بیشتر در طراحی سقف سازه‌ها از ورق گالوانیزه کرکره ‌ای استفاده می‌شود ما برای شما توصیه‌هایی داریم که بهتر است در ساخت سازة خود به آن‌ها توجه کرده و یا در صورت نیاز برای گرفتن مشاوره با ما تماس بگیرید.

کاربرد ورق گالوانیزه کرکره ای در صنعت ساختمان
کاربرد ورق گالوانیزه کرکره ای در صنعت ساختمان

نکات کلیدی استفاده از ورق گالوانیزه کرکره ای در ساخت‌وساز

ضخامت عامل مهمی برای استحکام و دوام است. از همین رو حداقل ضخامت توصیه شده برای ورق‌های گالوانیزه کرکره ‌ای به شرح زیر است:

ضخامت ورق های گالوانیزه کرکره ای

ضخامت 0.551 میلی‌متر (26 گیج) برای  سازه‌های دائمی و سازه‌هایی که تحت بارش برف قرار می‌گیرند و برف بر روی آن‌ها می‌نشیند و همچنین در دمای پایین هستند.

ضخامت 0.475 میلی‌متر (گیج 28) می‌تواند در مناطقی استفاده شود که سازه‌های ساخته شده در آنجا تحت‌تأثیر باد هستند اما سرعت باد در آن مناطق کمتر از 250 کیلومتر در ساعت باشد، همچنین شایان‌ذکر است که فاصله بین لت‌ها / چوب‌ها / پرلین‌ها حداکثر 0.50 متر باشد و منطقه مستعد برف نباشد.

ضخامت 0.4 میلی‌متر (گیج 30) می‌تواند برای سازه‌هایی استفاده شود که سرعت باد در محل ساخت آن سازه‌ها کمتر از 200 کیلومتر در ساعت است، فاصله بین لت‌ها / چوب‌ها / پرلین‌ها حداکثر 0.60 متر باشد و همچنین منطقه مستعد برف نباشد.

ضخامت ورق های گالوانیزه
ضخامت ورق های گالوانیزه و کاربرد های آن

در شرایط خاص مانند مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی (ساخت سازه در مناطق کوهستانی و دورافتاده)، می‌توان از راه‌حل‌های خاصی استفاده کرد: درصورتی‌که ورق‌های گالوانیزه کرکره ‌ای باید توسط انسان یا حیوان حمل شود، ورق‌های نازک‌تری را برای کاهش وزن حمل‌ونقل انتخاب کنید.  در این مورد، قاب سقف باید اصلاح شود و برای حفظ استحکام، فاصله تکیه‌گاه ورق گالوانیزه (لت/چاق/پرلین) باید کاهش یابد.  در چنین مواردی به‌شدت توصیه می‌شود که از یک متخصص دراین‌رابطه مشاوره بگیرید که برای این کار می‌توانید روی ما حساب کنید!

ضخامت پوشش روی و روش گالوانیزه شدن از مهم‌ترین عوامل ماندگاری است.  ورق های گالوانیزه کرکره‌ای با پوشش روی اعمال شده روی ورق فولادی از خوردگی محافظت می‌شوند و ماندگاری بالایی دارند.

روش‌های گالوانیزه شدن و تأثیر آن بر دوام ورق

پوشش روی باید به‌اندازه کافی ضخیم باشد تا با جلوگیری از خوردگی، دوام ورق گالوانیزه کرکره‌ ای را تضمین کند.  یک پوشش 20 میکرومتری روی باید در هر طرف ورق CGI اعمال شود (مجموع 40 میکرومتر برای هر دو طرف ورق CGI معادل 275 گرم در مترمربع).  این پوشش را می‌توان در شرایط خاص که مقدار روی کمی قابل‌استفاده باشد به 240 گرم در مترمربع کاهش داد اما فقط در شرایطی که مقدار بالاتر در دسترس نباشد.

ازآنجایی‌که این ورق‌های گالوانیزه کرکره‌ ای بیشتر در سقف سازه‌ها استفاده می‌شوند لازم به ذکر است که روش گالوانیزه مورداستفاده باید گالوانیزه گرم باشد زیرا دوام ورق های CGI را بهتر تضمین می‌کند.  از روش‌های دیگر مانند الکترو گالوانیزه کردن باید اجتناب شود زیرا ضخامت پوشش نسبت به گالوانیزه گرم نازک‌تر است و در نتیجه دوام ورق CGI کاهش می‌یابد.  (مثال: الکترو گالوانیزه دارای روکش عالی است اما ضخامت پوشش روی می‌تواند 10 برابر کمتر از گالوانیزه گرم باشد، به این معنی که در کمتر از یک سال ورق‌های CGI محافظت خود را از دست می‌دهند و خوردگی شروع می‌شود).

جالب است بدانید که امکان افزایش ضخامت پوشش روی به‌منظور افزایش طول عمر (دوام) ورق‌های CGI وجود دارد. در یک محیط دریایی (در 1 کیلومتری ساحل)، ورق‌های CGI را می‌توان با رنگ غنی از روی برای افزایش عمر مفید رنگ‌آمیزی کرد.

فلزات و آلیاژهای دیگر مانند آلومینیوم – روی و آلومینیوم نیز می‌توانند برای محافظت از ورق فولادی در برابر خوردگی استفاده شوند.  پوشش آلومینیوم بیش‌تر در محیط‌هایی با خورندگی بسیار بالا (محیط دریایی) می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

روش های گالوانیزه کردن
روش های گالوانیزه کردن ورق های کرکره ای

کنترل کیفیت ورق گالوانیزه کرکره ای

برای کنترل کیفیت ورق ‌های گالوانیزه کرکره ‌ای می‌توانید از روش‌ زیر استفاده کنید:

هنگام خرید ورق‌های گالوانیزه کرکره ‌ای توصیه می‌شود که با دردست‌داشتن کولیس و ضخامت سنج به تأمین‌کنندگان مراجعه کنید تا نشان دهید که می‌توانید کیفیت ورق های گالوانیزه را در محل بررسی کنید.

برای اطلاعات بیشتر و یا خرید ورق گالوانیزه کرکره‌ای در این زمینه حتماً با متخصصین ما در مبتکران فولاد فیدار در تماس باشید.  

نوشتهٔ پیشین
ورق گالوانیزه نازک
نوشتهٔ بعدی
ورق گالوانیزه گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست