جوشکاری ورق گالوانیزه

بدون دیدگاه
جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه یک تکنیک مهم و ارزشمند است و در فرایند ساخت فلز بسیار به آن پرداخته می‌شود، این روش بیشتر در هنگام ساخت توری‌های فولادی گالوانیزه یا پارچه سیم فولادی گالوانیزه استفاده می‌شود.

بااین‌حال، در طول سال‌ها، به دلیل مشکلات خاصی که برای سلامت جوشکاران و خود مواد پیش‌آمده، شهرت بدی به دست آورده است. اما با دانش و مهارت مناسب سلامت پرسنل جوشکاری مشکلی نخواهد داشت. گذشته از آن، داشتن درک و علم کافی از این فرایند نیز منجر به خروجی رضایت‌بخشی می‌شود.

در اینجا ما به شما نکاتی که باید در جوشکاری ورق گالوانیزه به آن توجه کنید را آموزش می‌دهیم.

 فولاد گالوانیزه چیست؟

فولاد گالوانیزه ورق‌های فولادی معمولی است که با روی پوشانده شده است و در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است. یک ورق فولادی معمولی معمولاً از آهن ساخته می‌شود. اما این ماده در مواجهه با رطوبت مستعد زنگ‌زدگی است.

فولاد گالوانیزه یکی از رایج‌ترین انواع فولاد در بازار امروز است. یکی از دلایل اصلی دوام طولانی آن است. همچنین دارای خاصیت ارتجاعی مشابه فولاد است. جدای از آن، به دلیل پوشش روی – آهن در برابر خوردگی مقاوم است.

جوشکاری ورق گالوانیزه
نکات کلیدی جوش کاری ورق گالوانیزه

نکات مربوط به مواد در هنگام جوشکاری ورق گالوانیزه

مشکلات خاصی وجود دارد که جوشکاران ممکن است هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه با آن مواجه شوند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

 خوردگی

هنگامی که صحبت از جوشکاری ورق گالوانیزه می‌شود، مقاومت در برابر خوردگی یک مشکل رایج است. گالوانیزه کردن ورق فولادی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی فولاد است. بااین‌حال، ابتدا باید روی گالوانیزه را در سراسر ناحیه جوش از بین ببرید، پس همان‌طور که واضح و مبرهن است مناطقی که برای جوشکاری آماده کردید و جوش دادید برای خوردگی آماده شدند!

تنها راه‌حل این مشکل، گالوانیزه کردن فولاد پس از اتمام جوشکاری است. اگرچه زمان بر است، اما روشی عملی برای حفظ خاصیت مقاومت در برابر خوردگی ورق گالوانیزه است.

مسائل مربوط به پوشش

جدای از مشکلات سلامتی که جوشکاری ورق گالوانیزه می‌تواند ایجاد کند، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است با آنها مواجه شوید. یکی از چالش‌هایی که در مورد جوشکاری ورق گالوانیزه مطرح می‌شود، پوشش روی موجود در فولادهای گالوانیزه است. این ماده می‌تواند جوش را به خطر بیندازد. ازآنجایی‌که روکش وجود دارد، نفوذ را دشوارتر می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند باعث ایجاد آخال و تخلخل در جوش شود.

برای جوشکاری موفقیت‌آمیز فولاد گالوانیزه، به یک جوشکار ماهر نیاز است. علاوه بر این، برای حل مشکل پوشش، پوشش روی باید از ناحیه‌ای که در آن جوشکاری می‌کنید حذف شود. همچنین می‌توان از ماده پرکننده در قسمت پوشش داده شده روی ناحیه جوش استفاده کرد.

علاوه بر این، فولاد گالوانیزه بیشتر برای ساختمان‌های اسکلت فلزی مدرن استفاده می‌شود. برخی از صنایعی که از فولاد گالوانیزه استفاده می‌کنند عبارت‌اند از: صنایع بادی و خورشیدی، صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی و صنایع مخابرات.

هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه، پوشش روی به‌راحتی بخار می‌شود. این بخار اکسید روی را تشکیل می‌دهد که با هوا مخلوط می‌شود. این گاز ممکن است اثرات کوتاه‌مدتی بر سلامتی شما بگذارد که به‌عنوان “تب دود فلز” نیز شناخته می‌شود. جوشکاران ممکن است پس از استنشاق دود، علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنند.

مراقبت و نگهداری مناسب برای محافظت از فولاد گالوانیزه

برای جلوگیری یا به‌حداقل‌رساندن مشکلات مربوط به فولاد گالوانیزه، مراقبت و نگهداری کلی از محصولات هم به‌خودی‌خود بسیار مهم است. در اینجا چند دستورالعمل مهم برای انجام این کار آورده شده است.

محصولات فولادی گالوانیزه نباید در معرض شرایطی قرار گیرند که pH آنها بین 6 تا 12 است. این به این دلیل است که پوشش گالوانیزه می‌تواند بیش از حد معمول دچار خوردگی شود.

هیچ تماس مستقیمی از محصولات فولادی گالوانیزه با فلزات غیرمشابه که شامل برنج و مس است به طور خاص در محیط‌های خورنده است وجود نداشته باشد.

از تمیزکردن یا شستن محصولات فولادی گالوانیزه به روش ساینده خودداری کنید. یک فیلم مانع نازک از مواد خوردگی روی نامحلول وجود دارد که در فضای بیرونی فولاد گالوانیزه ایجاد شده است. این به‌عنوان پتینه نیز شناخته می‌شود. این از فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی محافظت می‌کند. تمیزکردن شدید این لایه محافظ را پاک می‌کند. وقتی این اتفاق بیفتد، روی بیشتری مصرف می‌شود. این در نهایت باعث کاهش عمر محصول فولاد گالوانیزه می‌شود.

برای محصولات فولادی گالوانیزه که در مناطق بسیار خورنده مانند مکان‌های ساحلی و صنعتی سنگین قرار دارند، حتماً محصول را به طور مرتب با آب آشامیدنی شستشو دهید. همچنین نباید در معرض باران و آفتاب قرار گیرد.

اطمینان حاصل کنید که محصولات گالوانیزه را برای مدت طولانی در مناطق مرطوب و دارای تهویه ضعیف نگهداری نکنید. محل نگهداری باید خشک و دارای تهویه مناسب باشد.

جوش کاری ورق گالوانیزه
جوش کاری ورق گالوانیزه

 مسائل بهداشتی در مورد جوشکاری ورق گالوانیزه

به‌غیراز مسائل مادی، خطرات سلامتی نیز وجود دارد که اپراتورها ممکن است با آن مواجه شوند. برای آشنایی بیشتر با این خطرات با ما همراه باشید.

تب دود فلز در جوشکاری ورق گالوانیزه

هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه، پوشش روی به‌راحتی بخار می‌شود. این بخار اکسید روی را تشکیل می‌دهد که با هوا مخلوط می‌شود. این گاز ممکن است اثرات کوتاه‌مدتی بر سلامتی شما بگذارد که به‌عنوان “تب دود فلز” نیز شناخته می‌شود. جوشکاران ممکن است پس از استنشاق دود، علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنند. اینها ممکن است شامل تهوع، سردرد، تب بالا، لرز و تشنگی باشد. علائم معمولاً در عرض 48 ساعت پس از قرارگرفتن در معرض از بین می‌روند.

عوارض بلندمدت در جوشکاری ورق گالوانیزه

نحوه جوشکاری ورق های گالوانیزه
نحوه جوشکاری ورق های گالوانیزه

مقدار کمی سرب روی پوشش گالوانیزه وجود دارد. هنگام جوشکاری، این سرب تبخیر شده و بخار اکسید سرب را تشکیل می‌دهد. این گازها می‌توانند مشکلات سلامتی طولانی‌مدت مانند سرطان ریه و مغز و حتی عوارضی در سیستم عصبی ایجاد کنند؛ بنابراین، استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب برای جلوگیری از این مشکلات سلامتی بسیار مهم است.

تجهیزات ایمنی و آموزش مناسب در جوشکاری ورق گالوانیزه

از نگرانی‌های ایمنی ذکر شده در بالا، همه اینها به عدم آموزش ایمنی جوشکار خلاصه می‌شود. بسیار مهم است که جوشکار به‌خوبی آموزش‌دیده باشد. در جوشکاری ورق گالوانیزه باید با استفاده از محافظ جوش و صورت جوشکار را از دود دورنگه دارند. جوشکار نیز باید در موقعیت مناسبی قرار گیرد تا جریان هوای تمیز به حداکثر برسد. جدای از آن، این کار از جمع‌شدن گردوغبار اکسید شده در داخل محافظ جوشکار جلوگیری می‌کند.

برای اهداف ایمنی، جوشکار باید با ماسک باکیفیت بالا ارائه شود. آنها همچنین باید به طور کامل در مورد اقدامات ایمنی در مورد جوشکاری آموزش ببینند.

نوشتهٔ پیشین
ورق گالوانیزه شیروانی
نوشتهٔ بعدی
ورق گالوانیزه رنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست