ورق گالوانیزه چیست؟

3 دیدگاه
ورق گالوانیزه چیست - تصویر اصلی از فیدار استیل

ورق گالوانیزه چیست ؟ همان‌طور که آگاه هستید امروزه شاهد پیشرفت‌های زیادی از طرف بشر هستیم، به دلیل افزایش جمعیت در کره زمین همواره شاهد افزایش درخواست از سمت مصرف‌کنندگان می‌باشیم. فلزات یکی از پرکاربردترین مواد برای ساخت محصولات موردنیاز انسان‌ها هستند، همان‌طور که می‌دانید برخی فلزات همانند فولاد و آهن در برابر اکسیژن آسیب پذیراند و با قیمت بالایی که دارند نیازمند نگه‌داری اصولی هستند. یکی از روش‌های حفظ این فلزات، استفاده از ورق‌های گالوانیزه است. ورق‌های گالوانیزه به دلیل خاصیت گالوانیزه‌ای که دارند سبب جلوگیری از اکسید شدن آهن و زنگ زدن آن می‌شوند. اگر شما به دنبال خرید ورق گالوانیزه هستید و می‌خواهید بدانید که ورق گالوانیزه چیست، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه یک ورق مقاوم در برابر اکسیژن است، به این صورت که اگر در برابر رطوبت و هوا قرار بگیرد زنگ نمی‌زند و به‌راحتی از آن می‌توان در مناطق شمالی کشور برای پوشش ساختمان‌ها و سقف بالایی گلخانه‌ها، کانال کولر، کابینت‌ها، لوله بخاری و آب، شیروانی و… استفاده کرد.

برای گالوانیزه کردن سطح یک ورق از فلز روی (زد ان) استفاده می‌کنند. این ورق‌ها به‌صورت عرض کوتاه و بلند ساخته شده و به شکل‌های خام یا رنگی روانه بازار می‌شوند.

معمولاً برای ساخت ورق‌های گالوانیزه از دو روش الکترو گالوانیزه و یا وان مذاب استفاده می‌کنند. در روش وان مذاب از ورق‌های سرد استفاده می‌شود و در طی مراحلی این ورق‌های سرد را به ورق گالوانیزه تبدیل می‌کنند. برای گالوانیزه کردن در روش وان مذاب، ابتدا تمامی ورق‌ها را تمیز می‌کنند تا چیزی بر روی سطح آنها باقی نماند، سپس با تشکیل یک وان مذاب به‌آرامی تمامی سطح ورق را وارد این وان مذاب ساخته شده از روی (زد ان) می‌کنند تا چند میکرون از فلز روی (زد ان) بر روی سطح ورق قرار بگیرد، هرچه ضخامت این سطح رویین بیشتر باشد شاهد کتینگ و کیفیت بالاتری خواهیم بود.

اما در روش دوم یعنی الکترو گالوانیزه، با استفاده از جریان برق و محلول روی (زد ان)، این کار را انجام می‌دهند. این روش به نسبت روش وان مذاب حساس‌تر است و برای کارخانجاتی استفاده می‌شود که نیاز به‌دقت بالایی دارند. مواردی در علم شیمی وجود دارد که سبب بهبود کیفیت ساخت ورق در حین تولید آن می‌شود، برای مثال مواردی چون شرایط محیطی، زمان قرارگرفتن داخل وان، ترکیبات داخلی فلز، نرخ سردکردن و… همگی در میزان کیفیت دخیل خواهند بود و می‌توانند سبب بهبود یا کاهش کیفیت محصول نهایی شوند.

ورق گالوانیزه چیست - مقاله ای فیدار استیل
ورق گالوانیزه چیست – مقاله ای فیدار استیل

مزایای گالوانیزه

علاوه بر موارد گفته شده در فوق در این قسمت قصد داریم تا دربارهٔ ویژگی‌های مثبت و مزایای ورق گالوانیزه صحبت کنیم.

قابلیت جوش آسان

به دلیل گالوانیک بودن این ورق‌ها امکان جوش زدن راحت برای این ورق‌ها فراهم گردیده است.

قیمت کمتر

اگر قصد تولید فلزهای ضدزنگ را داشته باشید که در برابر خوردگی مقاوم باشند باید هزینهٔ زیادی کنید تا به کیفیت مطلوب برسید، اما با وجود ورق‌های گالوانیزه امکان دسترسی به ورق‌های ضدزنگ با قیمت کمتری فراهم شده است.

هزینه نگه‌داری مناسب

همان‌طور که آگاه هستید فلز در برابر هواخورده می‌شود، و همین امر باعث شده هزینه خوردگی در ایالات امریکا به‌صورت متوسط در سال به 200 میلیارد دلار برسد. به همین خاطر، پوشاندن فلز با روی بسیار باصرفه‌تر خواهد بود و هزینه نگه‌داری را به‌شدت کاهش خواهد داد. برای مثال هم اکنون، فلز روی از برج ایفل که نماد کشور فرانسه است محافظت می‌کند و مانع خوردگی آن می‌شود.

انعطاف‌پذیری

نقطه قوت دیگری که ورق‌های گالوانیزه از آنها برخوردار هستند، انعطاف‌پذیری بالای آنها است و به‌راحتی این قابلیت را دارا می‌باشند تا به شکل‌های مختلف در آیند و می‌توانند به زیبایی اجسام ساخته شده توسط آنها اضافه کنند. گاهی این ورق‌ها در رنگ‌های مختلف نیز تولید می‌گردند تا سبب افزایش مقاومت و زیبایی شوند، همچنین به دلیل براق بودنشان توجه دیگران را به خود جلب می‌نمایند.

ورق گالوانیزه چیست - تصویر دوم  در مقاله
ورق گالوانیزه چیست – تصویر دوم از فیدار استیل

کوتینگ گالوانیزه چیست؟

برای سنجش قطر لایه فلز روی (زدان) قرار گرفته بر روی ورق از عبارت کوتینگ استفاده می‌کنند و هرچه میزان این کوتینگ بیشتر باشد یعنی میزان لایه موجود بر روی ورق بیشتر و ضخیم‌تر است. هر کارخانه در هر کشوری از عدد کوتینگ مخصوص به خودش استفاده و بر اساس آن ورق‌های گالوانیزه را تولید می‌کند.

خرید ورق گالوانیزه

برای خرید ورق گالوانیزه راه‌های زیادی وجود دارد، امروزه شرکت‌های زیادی در زمینه تولید ورق‌های گالوانیزه مشغول به فعالیت هستند که در صورت نیاز با مراجعه به وب‌سایت آنها و ثبت سفارش، می‌توانید به ابعاد و کوتینگ مورد نیازتان ورق گالوانیزه خریداری کنید. شما می‌توانید برای به‌دست‌آوردن وزن ورق موردنیاز با ابعاد مشخص از فرمول‌های چگالی عناصر استفاده کنید.

سخن پایانی

به‌صورت خلاصه می‌توان بیان کرد که با استفاده از روش گالوانیزاسیون و خرید ورق‌های گالوانیزه می‌توان از مشکل خوردگی فلزات در برابر عوامل بیرونی تا حد ممکن جلوگیری کنیم و از آسیب رسیدن به تجهیزات در امان بمانیم. در این مقاله سعی کردیم تا تمامی اطلاعات خودمان را بدون کم‌وکاستی در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم، امیدواریم این مقاله توانسته باشد ابهامات شما را درباره نحوه خرید ورق‌های گالوانیزه، گالوانیزه و ورق‌های گالوانیزه بر طرف کرده باشد.

نوشتهٔ بعدی
ورق گالوانیزه

3 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست